google-site-verification=w4Br7GQUd0NdM5yhAFDOOmyGz4weRTNFeQAcxsC10jc

10 tips om gewichtstoename tijdens de feestdagen te voorkomen!

Gewichtstoename tijdens de feestdagen is een veel voorkomende zorg voor veel volwassenen. De feestdagen kunnen teveel eten, veel zitten en consumptie van calorierijk voedsel aanmoedigen…. Wist je dat volwassenen in westerse samenlevingen tussen half november en half januari gemiddeld 0,5 kg aankomen..

Dat lijkt misschien niet veel, maar de meeste mensen verliezen deze extra bagage niet. Daarom kunnen feestdagen een van de grootste bijdragen leveren aan jouw totale jaarlijkse gewichtstoename.

Hier zijn 20 tips om gewichtstoename tijdens de feestdagen te voorkomen.

  1. Wees actief met familie en vrienden

Zittende activiteiten, zoals film-kijken op de bank, zijn voor veel gezinnen een gebruikelijke traditie. Inactiviteit kan bijdragen aan gewichtstoename, vooral als dit gepaard gaat met te veel eten. Het doen van een of andere vorm van lichamelijke activiteit met het gezin kan een oplossing zijn. Zelfs zoiets eenvoudigs als een wandeling kan ervoor zorgen dat je even beweging krijgt een ook niet aan het eten bent.

  1. Snack verstandig

Tijdens de feestdagen zijn er vaak ongezonde snacks zoals chocolade en andere lekkernijen beschikbaar die je kunt nemen zoveel als je wilt. Als lekkernijen gemakkelijk toegankelijk zijn, is de kans groter dat je onnodig snackt. Thuis kan dit probleem worden opgelost door het gewoonweg niet te kopen of om het uit het zicht te houden. Die strategie is echter moeilijker te vermijden in situaties waar je geen controle over hebt, zoals op je werkplek of een familiefeestje.

  1. Let op de portiegroottes

Als de feestdagen aanbreken, kan het gemakkelijk zijn om je bord te overladen. Degenen die grotere porties eten, hebben de neiging gemakkelijker aan te komen dan degenen die dat niet doen. De beste manier om dit te verhelpen, is door de portiegrootte te controleren of kleinere borden te gebruiken.

  1. Oefen bewust eten

Mensen hebben vaak haast tijdens de feestdagen, wat vaak leidt tot multitasking tijdens maaltijden. Studies tonen aan dat degenen die eten terwijl ze afgeleid zijn, meer geneigd zijn te veel te eten. Dit komt omdat ze geen aandacht kunnen besteden aan de signalen van volheid van hun lichaam. Om dit te voorkomen, eet bewust en minimaliseer je afleiding – inclusief werk en elektronica. Probeer langzaam en grondig te kauwen, zodat je de signalen van een vol gevoel in het lichaam beter kunt herkennen en minder calorieën binnenkrijgt.

  1. Zorg voor voldoende slaap

Slaaptekort, wat tijdens de feestdagen vrij vaak voorkomt, kan leiden tot gewichtstoename. Dit komt doordat degenen die niet genoeg slapen, de neiging hebben om hongerig te zijn, meer calorieën binnen te krijgen en minder te bewegen.

Misschien ook interessant voor jou: Fit Blijven Tijdens De Feestdagen

  1. Beheers jouw stressniveaus

Het kan stressvol zijn om aan de eisen van de feestdagen te voldoen. Gestreste personen hebben vaak hoge cortisolspiegels, een hormoon dat vrijkomt als reactie op stress. Chronisch hoge cortisolspiegels kunnen leiden tot gewichtstoename, omdat ze in verband zijn gebracht met een grotere voedselinname. Bovendien kan een stressvolle levensstijl leiden tot meer trek in junkfood. Om deze redenen is het belangrijk om de stressniveaus onder controle te houden, maar vooral tijdens de feestdagen, wanneer je het misschien druk hebt en omringd bent door ongezond voedsel.

  1. Houd maaltijden in balans met proteïne

Voedsel gedurende de feestdagen zijn doorgaans rijk aan koolhydraten maar arm aan eiwitten. Het is echter belangrijk om bij elke maaltijd wat proteïne op te nemen, omdat het de volheid bevordert en nuttig kan zijn voor gewichtsbehoud. Het eten van eiwitten bij de maaltijd kan zelfs automatisch de calorie-inname verminderen door honger en eetlust te verminderen.

  1. Focus op vezels

Vezels zijn een andere belangrijke voedingsstof die volheid veroorzaakt. Sommige onderzoeken tonen aan dat meer voedingsvezels de totale calorie-inname kunnen verminderen, wat kan helpen om gewichtstoename tijdens de feestdagen te voorkomen. Helaas missen veel maaltijden tijdens de feestdagen voldoende hoeveelheden vezels. Doe je best om vezelrijk voedsel te eten, zoals groenten, fruit, peulvruchten, volle granen, noten en zaden.

  1. Minder proeven

Veel mensen besteden tijdens de feestdagen veel tijd aan koken en bakken. Het is niet verwonderlijk dat dit kan leiden tot gewichtstoename, omdat het gemakkelijk is om jouw gerechten te proeven. Zelfs kleine hapjes van gerechten kunnen oplopen tot te veel calorieën.

  1. Neem een ​​gezond gerecht mee om te delen

Het kan gemakkelijk zijn om te veel te eten – of je te concentreren op dikmakend, calorierijk voedsel – tijdens de feestdagen. Je hebt echter controle over wat je consumeert. Een simpele truc is om je eigen gezonde gerecht mee te nemen om te delen. Op deze manier kun je er zeker van zijn dat je iets te eten hebt dat past bij je streefgewicht.

Lees hier de volgende 10 tips verder!

fruitsoortengewichtstoename tijdens de feestdagen