10 stress symptomen die je verbazen!

Wanneer was de laatste keer dat je een periode van stress doormaakte, of dit nou te wijten is aan werk, financiën of familie problemen? Kan je je nog herinneren hoe je lichaam reageerde? De kans is onwijs groot dat je je toen niet helemaal jezelf voelde. Wij bij Jon Horton zijn ervan overtuigd dat stress kan komen met enkele verrassende symptomen – van vergeetachtigheid tot misselijkheid tot uitslag. Is jouw lichaam tekenen van stress aan het laten zien die je niet mag negeren? Lees dan hier een aantal stresssymptomen waar je extra goed op moet letten.

Hoofdpijn

Het eerste veelvoorkomende stresssymptoom is hoofdpijn. In feite is stress de belangrijkste oorzaak van spanningshoofdpijn, dit kan veroorzaakt worden door wat we ‘alledaagse irritatie factoren’ noemen (denk hierbij aan het verkeer of stress van werk). Dit kan verergerd worden door andere symptomen zoals tandenknarsen of spierverstijvingen.

stress

Uitslag

Het klinkt misschien vreemd maar je huid kan een goede meter zijn van jouw stressniveau. Stress kan leiden tot uitslag zoals rode vlekken of netelroos op de maag, rug, armen en gezicht. Hoewel het niet geheel bekend is hoe dit komt, geloven sommige experts dat het te maken heeft met de schadelijke effecten van stress op het immuunsysteem. Er wordt hier namelijk histamine vrijgegeven waardoor uitslag kan ontstaan.

Verstijfde spieren

De pijn in je nek, waarvan jij denkt dat het komt omdat je lang achter de computer hebt gezeten, kan een symptoom van stress zijn. Stress heeft namelijk invloed op onze spieren. Dit komt omdat we onze spieren in stress situaties veel aanspannen, zie het als een soort spierpijn.

Oog ‘twitching’

Misschien heb je het ooit wel eens gehad. Je zit televisie te kijken en opeens begint je oog te bewegen, het lijkt alsof je oog een geheel eigen leven heeft gekregen. Ook dit kan veroorzaakt worden door stress, vaak plakken wij hier het plaatje vermoeidheid op. Dit kan je eigenlijk alleen maar vermijden door je ogen eens in de zoveel tijd een beetje rust te geven. Zit je bijvoorbeeld hele dagen achter de laptop. Dan zorg je er in de weekenden voor dat je dat niet doet!

Nagelbijten

Ben jij een nagelbijter? Doe je dit vaak op momenten dat je je niet op je gemak voelt of wanneer je veel stress hebt? Nagelbijten is een veelvoorkomend stresssymptoom. We proberen door het nagelbijten onze focus ergens anders op te leggen zodat we onze stress kunnen verminderen. Of dit ook daadwerkelijk zo werkt is niet geheel duidelijk maar het is vooral zonde voor onze nagels! Ben je een nagelbijter maar wil je hier van af? Denk er dan is aan om iets in je handen te nemen wanneer je wilt nagelbijten, denk aan een stressbal bijvoorbeeld.

Misselijkheid

Heb je je ooit zorgen gemaakt over de gezondheidstoestand van je partner? Googlede je het en werd je toen opeens heel erg misselijk? Dit is ook een stresssymptoom, stress kan je maag van streek maken waardoor je misselijk wordt.

Slaperigheid

Voel je je traag? Ben je constant moe? Dit kan weer een vorm van stress zijn. Stresshormonen zorgen ervoor dat je lichaam overspoelt wordt met adrenaline waardoor je vervolgens weer extra moe zult zijn. Stress kan ook je kwaliteit van je slaap verpesten, hierdoor wordt je al moe en prikkelbaar wakker.

Vergeetachtigheid

Vraag het aan ongeveer iedereen die alles probeert te regelen dat ze altijd wel wat vergeten. Onderzoek toont aan dat chronische stress letterlijk de omvang van je hippocampus kan verkleinen wat verantwoordelijk is voor sommige herinneren. Geen paniek het formaat wordt weer normaal wanneer je stressniveau afneemt!

Verwarring

Je kan niet beslissen wat je wilt eten, wat je moet dragen of welke afslag je op de snelweg moet nemen. Stress veroorzaakt afleiding en gebrek aan focus. Stresshormonen nestelen zich in je hersenen. Om de focus te herstellen, maak is een wandeling. Verplaats de stress uit je lichaam door grote spiergroepen zoals je benen te laten bewegen. Reset je natuurlijke ritme terwijl je stress uit je lichaam verdwijnt. Ga je tijdens het werk even naar buiten is dat nog eens extra goed voor je gezondheid, denk aan het zonlicht dat zorgt voor een verbetering in je humeur en voor vitamine D.

Wilt u uw hersenen op een optimaal niveau laten functioneren? Bestrijd de eerste tekenen van stress tijdens het sporten: Maak een wandeling, ren een trap op of ga sporten! Oefening, voegt ze eraan toe, houdt je brein scherp dit kan je helpen beter voorbereid te zijn op toekomstige stressvolle momenten.

Heb je veel last van stress en weet je niet meer wat je hier het beste aan kunt doen? Wij adviseren dat je een gratis proefles bij ons komt proberen. Wij kunnen helpen met verschillende stresssymptomen zo hebben wij meerdere mensen van bijvoorbeeld hun burn-out af geholpen!

0