10 stress symptomen die je kunnen verrassen

Een gaatje bij de tandarts? Dit kan misschien wel betekenen dat je een momentje voor jezelf nodig hebt!

We kennen allemaal de veel voorkomende symptomen van stress: ruzie maken met onze partners, veel gaan eten en misschien zelfs acne! Maar er zijn andere, meer verrassende signalen die zouden kunnen betekenen dat jij aan ontspanning toe bent. Van vergeetachtigheid tot vervelende huiduitslag, dit zijn stressklachten die je niet mag negeren!

Je hebt vaker last van hoofdpijn

Wanneer je vaker dan normaal die ‘killer’ hoofdpijn hebt, kan het een teken zijn dat je gestresst bent. Stress is een van de meest voorkomende oorzaken van spanningshoofdpijn. Dit kan worden veroorzaakt door dagelijkse factoren als werkproblemen of bijvoorbeeld het drukke verkeer. Om de pijn langdurig te behandelen is het belangrijk om je stress onder controle te krijgen.

stress symptomen

Een verlaagd libido

Het is geen verrassing dat lange, stressvolle uren op het werk je niet echt enthousiast maken om ‘s avonds nog in bed te springen met je partner. Een verandering in libido is een veelvoorkomend stresssymptoom. Het is niet erg wanneer je libido veranderd, maar wanneer je significant minder zin hebt in seks dan kan het zijn dat dit te maken heeft met stress.

Huiduitslagen blijven terug komen

We weten dat stress acne kan veroorzaken, maar je huid kan ook op een andere manier aangeven dat je gestresst bent. En dan in de vorm van uitslag. Het verschijnt meestal als netelroos op je buik, rug, armen en gezicht. Hoewel we niet weten waarom dit voorkomt, geloven sommige experts dat stress een nadelig effect heeft op je immuunsysteem. Diep ademhalen kan je helpen om je stressniveau te verlagen en uiteindelijk huiduitslag te voorkomen.

Je spieren voelen beurs

De pijn in je nek door de lange uren achter je computer, zou eigenlijk al genoeg moeten zeggen. Het kan zelfs zo ver gaan dat je spieren beurs aan beginnen te voelen. Om je spieren te helpen ontspannen, adem 5 tot 10 keer diep in terwijl je je concentreert op het ontspannen van het gebied dat gespannen is. Als je nek je problemen geeft probeer je hoofd dan zachtjes heen en weer te rollen. Knik met je hoofd en schud nee. Is dit niet genoeg? Laat je dan een keer masseren door een professional.

Afgebeten nagels

Het is een klassieke, door stress veroorzaakte gewoonte: bijten op je nagels. Een nerveuze gewoonten zoals nagelbijten is de manier waarop we onze stress kunnen verminderen. Het is een manier om je opgekropte energie kwijt te raken, alleen geeft het onze nagels nul gunsten. Om dit te voorkomen, probeer eens een stressbal!

Je begint gaatjes te krijgen in je tanden

We weten dat wanneer we onze mondhygiëne verslappen dit gaatjes kan betekenen, maar stress kan ook een boosdoener zijn. Vooral wanneer je de neiging hebt om je tanden te knarsen. Deze vervelende gewoonte kan de tanden beschadigen waardoor ze vatbaarder worden voor gaatjes. In chronische gevallen kan het zelfs leiden tot tandverlies.

Je bent misselijk

Het is zeker mogelijk dat wanneer je gestrest bent je hier lichamelijk ziek van wordt. Stress kan de maag van streek maken en daardoor kan je misselijk worden. Het is meestal tijdelijk maar als het gebeurt probeer dan gemberthee te drinken en hou eten even op afstand.

Je wilt in bed blijven

Wanneer je gestrest bent is het normaal dat je onder de dekens wilt kruipen en vaker dan normaal gaat slapen. Dit komt omdat het stresshormoon ervoor zorgt dat je lichaam overspoelt wordt met adrenaline. Dit zorgt ervoor dat je aan het einde van de dag mentaal op instorten staat. Het kan weer de kwaliteit van je slaap verpesten, waardoor je moe en prikkelbaar wakker wordt. Kruip een half uur eerder dan normaal je bed in. Zelfs als je niet snel in slaap valt zal je rustige slaapkamer ervoor zorgen dat je moe wordt.

Je vergeet veel dingen

Vergeet jij de laatste tijd alles? Dan kan dit komen omdat je gestrest bent. Of het nou een vergeten afspraak is of het niet kunnen vinden van je sleutels. Onderzoek toonde aan dat chronische stress letterlijk de grootte van de hippocampus in je hersenen kan verkleinen. Dit is verantwoordelijk voor sommige herinneringen. Het formaat wordt weer normaal zodra je stressniveau afneemt. Probeer je stress te verminderen door te gaan sporten. Ga wandelen, ren een trap op of dans in je huiskamer.

Je kunt geen beslissing maken

Als je gestrest bent heb je waarschijnlijk veel op je bord. Het zou dus handig zijn als je snel beslissingen kunt nemen zodat je takenlijst kleiner wordt. Maar stress is een lastig iets, het veroorzaakt afleiding een een gebrek aan focus waardoor je besluiten minder makkelijk kunt maken. Om de focus te herstellen kan je bijvoorbeeld even een wandeling maken. Verplaats de stress uit je lichaam door de grote spiergroepen, zoals de benen, te gaan bewegen.

Ben je op zoek naar iemand die jou kan helpen stress te verminderen. Denk dan eens aan een Personal Trainer! Het sporten zal ervoor zorgen dat je beter in je vel komt te zitten waardoor je meer aan kunt op werk en in je privé leven. Bij Jon Horton Personal Trainer helpen wij verschillende stressniveaus denk bijvoorbeeld aan een burn-out.

sinterklaasterug in vorm komen