google-site-verification=w4Br7GQUd0NdM5yhAFDOOmyGz4weRTNFeQAcxsC10jc

De 10 beste ontstekingsremmende voedingsmiddelen voor jouw lichaam!

Een ontsteking is voor jouw lichaam wat reclames op televisie zijn voor ons: een constante ergernis, nadelig voor je gezondheid en kan zorgen voor zwellingen in het gezicht.

Oké dat is natuurlijk een beetje overdreven (soms zijn reclames nog interessant ook), maar als het misgaat dan kan een ontsteking een groot probleem worden.

Er zijn goede ontstekingen zoals wanneer je je enkel verdraaid en hij opzwelt. Dit is omdat je lichaam extra bloed en immuuncellen naar de plaats van de wond stuurt om zo de infectie tegen te gaan!

Maar een slechte soort kan een chronische ontsteking zijn. Een chronische ontsteking zorgt ervoor dat het lichaam per ongeluk zijn eigen cellen aanvalt. Oorzaken hiervoor zijn vaak gewichtstoename, stress en genetische omstandigheden (bijvoorbeeld eczeem of de ziekte van Crohn). Een chronische ontsteking kan lang duren en kan zelfs worden geassocieerd met aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2, reuma en darmziektes. Het goede nieuws is dat deze problemen kunnen worden verbeterd met voedsel!

Bepaalde voedingsmiddelen bevatten ingrediënten waarvan bekend is dat ze direct ontstekingen bestrijden. Hierin zijn geen gekke dingen vereist, maar een aantal eenvoudige veranderingen in jouw dagelijkse voeding. Tijd om naar de winkel te gaan en de volgende voedingsmiddelen te kopen:

Vette vis

Een lekkere zalm! Omega-3 is een essentieel ontstekingsbestrijdende vetzuur dat ons lichaam niet zelf produceert. Gelukkig kan je dit terug vinden in verschillen vette vis zoals zalm en tonijn!

ontsteking

Blad Groene groenten

Denk hierbij aan de donkere bladgroenten, zoals spinazie, deze zijn rijk aan essentiële vitamines en mineralen, met name vitamine K, waarvan bekend is dat het ontstekingsremmende eigenschappen heeft.

ontsteking

Bessen

Yes, bessen bevatten vezels en antioxidanten en is daarnaast een ontstekingsremmer. Er wordt zelfs gezegd dat bessen hart- en vaatziekten kunnen helpen voorkomen!

ontsteking

Lijnzaad

Mix het in een smoothie, stuif het op je favoriete hapjes of voeg het toe aan je yoghurt. Het is bewezen dat lijnzaad voor een vermindering van ontstekingen in het lichaam kan zorgen!

ontsteking

Olijfolie

Iets wat iedereen wel thuis heeft staan: olijfolie. Deze olie wordt ook wel eens vergeleken met ibuprofen omdat het hetzelfde ontstekingsremmende effect heeft.

ontsteking

Groene thee

Na verloop van tijd gaat ons lichaam vrije radicalen produceren als gevolg van stress en slechte diëten. In groene thee zit een antioxidant die deze vrije radicalen kan bestrijden waardoor ontstekingen kunnen ontstaan.

ontsteking

Avocado

Avocado’s zitten vol met anti-inflammatoire omega-3 vetzuren, waarvan velen van ons niet genoeg van krijgen. Een lekker broodje met avocado, iemand?

ontsteking

Kruisbloemige groenten

Huh? Kruisbloemige groenten? Denk hierbij aan broccoli, bloemkool, kool, boerenkool en spruitjes. Deze groenten zijn super hoog in vezels. De goede bacteriën in onze darmen leven op vezelrijk voedsel, die op hun beurt ook de ontsteking kan helpen bestrijden.

ontsteking

Water

Vergeet de smoothies, sapjes, etc. Gewoon water doet het perfect! Hoe dan? Het houdt je spijsverteringsstelsel in beweging. Bovendien helpt hydratatie ook de ontsteking van de gewrichten te verminderen.

ontsteking

Noten

Ontsteking op afstand houden? Dan is het kiezen van noten altijd een verstandige keuze. Of je nou van amandelen, cashewnoten of pistachenoten houdt!

ontsteking

Voedingsadvies

Het is bijna niet meer bij te houden wat nou wel goed voor je is en wat niet. Daarom hebben wij bij Jon Horton Personal Training een voedingsexpert die jou kan helpen met jouw voedingspatroon. Wil je meer informatie hierover? Neem dan contact met ons op!

snacksdiëten